سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدنیها و مراکز تفریحی جزیره کیش

مراکز تفریحی جزیره کیش

کلبه ی هور

کلبه هور دماغه ای در غربی ترین بخش جزیره کیش است که بستر آن صخره ای بوده و وجود بسیاری از انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه سبب شده گردشگران زیادی برای ماهیگیری این قسمت از ساحل کیش را انتخاب کنند. این منطقه برای علاقه مندان به غواصی نیز جذابیت خاصی دارد.

در کلبه هور برای رفاه ساکنان و گردشگران فضای تفریحی مناسبی از جمله آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نورافکن های بزرگ فراهم شده است. از کلبه هور به مانند دیگر نقاط شمالی جزیره کیش، رشته کوه های جنوب استان هرمزگان و محدوده تاسیسات و اماکن بندرهای چارک و آفتاب دیده می شود.

لنج به گل نشسته در ساحل کلبه هور جلوه خاصی به ساحل این منطقه داده است. این لنج که در حدود ده سال گذشته به گل نشسته بر خلاف کشتی یونانی که نشانگر رونق تجارت بین المللی کیش در گذشته است، نمادی از کار و تلاش بومیان جزیره کیش در شغل سنتی ماهیگیری می باشد.

این لنج در فاصله حدود 200 متری ساحل دریا قرار داشته و با زیباسازی روشنایی شب ها مانند مرواریدی در آب های خلیج فارس می درخشد.

سایت پرندگان

در مسیر باغ راه کیش که گام برمی دارید پس از گذشتن از دروازه زیبای کرمان، محوطه ای بزرگ با جلوه ای عجیب پیش روی شما قرار می گیرد. در نگاه نخست زمینی وسیع به رنگ طوسی مشاهده می کنید، کمی که نزدیکتر می شوید ناگهان فوجی عظیم از پرندگان در پی هم به آسمان برمی خیزند که لحظاتی بهت و اعجاب تحسین برانگیز وجود شما را فرا می گیرد. اینجا سایت پرندگان جزیره کیش و میعادگاه بیش از چند هزار کبوتر زیباست.

سایت پرندگان یکی از جاذبه های گردشگری در تمام دنیا محسوب می شود که تنها در برخی شهرهای جهان وجود دارد. پس از ساخت باغ راه ایرانی و در پی ایجاد جاذبه های نو و بهره گیری از پتانسیل های طبیعی منطقه، سایت پرندگان در باغ راه ایرانی کیش ایجاد شد.

در حال حاضر این مجموعه به مکانی زیبا برای دیدن الطاف خداوندی و کسب آرامش از طبیعت زیبای کیش تبدیل شده است و به مدد همین آرامش شهروندان و گردشگران می توانند در این سایت تصویری زیبا از دوستی انسان با طبیعت و پرندگان را مشاهده کنند.

وجود چند هزار کبوتر درکنار هم و در محوطه ای وسیع و در دسترس که درکنار هم به زمین می نشینند یا به پرواز در می آیند و گاه به صورت چتری سترگ بر فراز آسمان دیده می شوند تصویری است که کمتر در فضای شلوغ و آسمان غبار آلود شهرهای بزرگ مشاهده می شود. سفر به جزیره کیش فرصتی برای دیدن زیبایی هایی است که در دیگر شهرها کمتر می توان دید.

اسکله ی تفریحی

اسکله تفریحی مجموعه‌ای است که امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت چهارنفر)، قایق های ماهیگیری، قایق های پارویی، سه چرخه های آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه‌ای که گردشکران از آن برای تماشای دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می کنند.

مجموعه اسکله تفریحی که در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار گرفته است بسیار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار می گیرد.
اگر به کرانه شرقی سواحل نقره فام خلیج فارس سری بزنید از دوردست مجسمه ای می بینید که تداعی کننده مردمان ساحل نشین است. نزدیکتر که می روید دیدن مرد ماهیگیر 12 متری علاوه بربهت وحیرت? لبخند لطیفی ازرضایتمندی برچهرهایتان می نشاند که حس هنردوستی هربیننده ای را نوازش می کند.

پارک ساحلی ماهیگیر به مساحت 4 هزار مترمربع در کرانه های شرقی سواحل کیش ساخته شده و مرد ماهیگیر دارنده رکورد بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور از ارتفاع 12 متری نظاره گر زیباییهای این پارک ساحلی است. در پارک ساحلی ماهیگیر دو آب نما در دو جهت شرقی و غربی پارک بناشده و این دو آبنما توسط یک جوی آب صد متری به هم متصل شده اند. استراحتگاه های زیبا زیر سایه درختان تنومند سواحل کیش هر رهگذری را برای کسب آرامش دقایقی به استراحت دعوت می کند.

با غروب آفتاب نور پردازی دکوراتیو پارک ساحلی ماهیگیر با ایجاد آمیزه ای از فضاهای تاریک و روشن جلوه ای دیگر از طراحی زیبای این پارک در معرض دید گردشگران قرار می دهد. پارک ساحلی ماهیگیر با حفظ حریم سواحل? زیرپای مرد مرتفع فایبرگلاسی کیش گسترده شده و دارای 500 مترمربع فضای سبز با انواع گیاهان بومی جزیره و گونه های سازگار با شرایط اقلیمی کیش است.

به همراه خانواده پای بر سنگفرش سنتی این پارک زیبا که می گذارید احساسی آرامشی توام با نشاط به سراغتان می آید. گفتنی است ایجاد جاذبه های جدید در سواحل کیش با هدف خلق فضاهای جدید در محیطهای ساحلی از جمله برنامه های عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش است و تا کنون پارک های مختلفی با کار بریهای متنوع برای خانواده ها در سواحل کیش بنا شده است.

همانطور که خواندید مجسمه مرد ماهیگیر جزیره کیش بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشوراست. مرد ماهیگیر با ارتفاع 12 متر در مدت زمان 3 ماه توسط 4 هنرمند ایرانی در مشهد مقدس و در سه کارگاه ساخته شد. این مجسمه از12 لایه فایبرگلاس با ضخامت حدود 3 سانتی متربه همراه رزین ساخته شده وحاوی 6 تن آهن است که درقالب 11 قطعه به جزیره کیش حمل و سپس مونتاژ شد.

همچنین به منظور ایستایی این مجسمه با 18 تن بتن ریزی درپاهای اثر و فوندانسیون بتنی 30مترمکعبی ? درسه مرحله در ساحل شرقی کیش جنب سالن همایشهای بین المللی کیش نصب شده است.

سامان توکلی? محمد حسین ماموریان? مصطفی سلطانی و هاشم شفیعی چهار هنرمند سازنده این اثر زیبا هستند که از اواسط دی ماه سال 93 کار خودرا آغاز کرده و 28 اسفند مراحل ساخت آن به پایان رسید. طرح ساخت مجسمه ماهیگیر پس از بررسی بین سه ماکت مختلف پیشنهاد شده با ایجاد برخی تغییرات تایید و وارد مرحله ساخت شد.

درساخت این مجسمه پس از بررسی ومطالعات مشاوران از مصالح و موادی استفاده شده است که قابلیت ماندگاری درشرایط اقلیمی جزیره کیش را داشته باشد. گفتنی است 38 اثر هنری زیبا درحوزه المانهای شهری درجزیره کیش وجود دارد که هریک سوژه ای جالب توجه برای شهروندان و گردشگران است. این آثار از بین 180 اثر پیشنهادی که توسط هنرمندان کشور خلق شده بود برگزیده ? ساخته و نقاط مختلف جزیره کیش نصب شده است.

لاک پشت های دریایی

از سالیان بسیار دور و به واسطه امنیت و آرامشى که بر سواحل زیباى جزیره کیش حاکم است انواع آبزیان و از جمله لاک پشت ها در آن آشیانه گزیده اند.

دو نوع لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد: لاک پشت نوک دار – پوزه عقابی (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green). لاک پشت های سبز عمدتا” برای تغذیه به آبهای کیش می آیند در حالی که لاک پشت های پوزه عقابی که شدیدا” در معرض خطر انقراض دارند از اواخر اسفند تا اواسط مرداد برای تخم گذاری به سواحل ماسه ای حفاظت شده به ویژه در جنوب و غرب جزیره مراجعت می نمایند. لاک پشت های پوزه عقابی در هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی 15 روز یک بار تخمگذاری می کنند و لاک پشت های درون تخم 60 تا 70 روز بعد از تخم ها بیرون می آیند و با کمک محیط بانان به طرف دریا هدایت می شوند. بچه لاک پشت ها وقتی بزرگ شوند برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند.

لاک پشت های پوزه عقابی از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند که با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اکوسیستم دریا از جمله مرجانها اهمیت ویژه ای داشته و مورد توجه اتحادیه ها و سازمانهای جهانی مرتبط با حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض قرار گرفته اند.

سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتها در ساحل جنوبی جزیره کیش واقع شده و گردشگران و ساکنین جزیره می توانند پس از هماهنگی با مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی در فصل یاد شده و عمدتا” در هنگام تاریکی شب، از تماشای کندن حفره و سپس تخم گذاری لاک پشت ها، خروج نوزادان از لانه و ورود آنها به آبهای خلیج فارس لذت ببرند که خاطره ای ماندگار خواهد بود.

درآبهاى ساحلى جزیره مخصوصاً در نزدیکى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزیره ، لاک پشت هاى دریایى غول پیکر را به راحتى از فراز دیوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاک پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب یکى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش است.
لاک پشتهای دریایی را دریابیم

لاک پشتهای دریایی در اولین حلقه چرخه اکوسیستم دریایی قرار دارند و وجود این آبزیان برای بقای نسل بشر لازم و ضروریست. این جانوارن توازن زیست محیطی را بر عهده داشته و از بین رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر خواهد ساخت.

لاک پشتهای دریایی به عنوان گروهی از جانوران که معرف بخش قدیمی و متفاوتی از تنوع زیستی جهان به شمار می روند رده بندی شده اند. این موجودات در راسته ای همراه کروکودیل ها و مارمولک ها از مهره داران 200 میلیون سال پیش هستند و بیش از دیگر خزندگان پا به مرحله حیات گذاشته اند.

لاک پشتهای دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که با زندگی در آب دریا سازش یافته اند. اما ارتباط خود را با خشکی قطع نکرده اند. آنها برای تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل تولید مثل برای تخم گذاری به سواحل شنی می آیند. لاک پشتها معمولا از گیاهان دریایی، عروس های دریایی، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذیه میکنند. لاک پشتهای دریایی پراکنش جهانی دارند و انتشار جغرافیایی آنها در آبهای گرم و نیمه گرم استوایی و از جمله خلیج فارس و دریای عمان است. با توجه به شرایط نامناسب سواحل جنوب ایران محل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی به سواحل شنی جزایر محدود گردیده است.